Thursday 3 May 2012

Elisa Viihde puhelinmyynnistä

Otettuamme Saunalahden laajakaistayhteyden kotiimme olemme joutuneet merkillisen kytkymarkkinointikampanjan uhriksi. Se on niin häiritsevää, että olen alkanut jo vakavasti harkita operaattorin vaihtoa pelkästään yrityksen puhelinmyynnin takia. Ja se on jo paljon (yrittäjänä kun itse joudun puhelinmyynnin kohteeksi viikoittain, joskus jopa päivittäin, joten tottumusta on).

Taustatiedoksi miksi emme mieheni kanssa halua tilata Elisa Viihdettä kotiimme tarjoan (muiden puskaradiokokemusten lisäksi) tuoreen artikkelin Tietokone-lehdestä, jossa Elisa Viihde ja erityisesti sen digiboksi lytätään armoa antamatta:
http://blogit.tietokone.fi/ossi/2012/04/kokeilussa-elisa-viihde/

Tapahtumien kulku

Puhelin soi. Vastaan siihen, ja reipas puhelinmyyjä Elisalta vastaa. "Päivää, teillähän oli tämä Saunalahden laajakaista nopeus X, nyt olisi edullinen tarjous: mitä jos pidettäisiin nopeus ja laskettaisiin hintaa / nostettaisiin nopeutta ilman kuukausimaksun korotusta?" Hmm. Kuulostaa hyvältä. Siis ainakin ensimmäisen kerran kuultuna. Kokemuksesta osaan jo odottaa taikasanaa joka pian putkahtaakin myyjän huulilta "... ja laitettaisiin sitten samaan pakettiin Elisa Viihde".

Minä: "...mutta kun me emme halua Elisa Viihdettä".
Myyjä: "Tämä on kyllä ainutlaatuinen tarjous, joka ei toistu. Miksi ette halua Elisa Viihdettä?"
Minä: "Kun se ei toimi, tuttavaparilla on sellainen eivätkä he ole pystyneet tilaamaan elokuvia Elisa Viihde palvelun kautta, huolimatta toistuvista tukipyynnöistä Elisan suuntaan."
Myyjä: "Eihän se ole mahdollista. Kyllä se toimii, heidän vain pitää ottaa yhteys tekniseen tukeen"
Minä: "Ja kun sillä ei voi tallentaa kovalevylle maksukanavia, ja me nimenomaan tallennamme niitä. Ja tuoreessa Tietokoneessakin haukuttiin se teidän boksi ihan lyttyyn!"
Myyjä: "No...no mutta, eihän sitä tarvitse ottaa käyttöön"

Tässä vaiheessa en enää pysty olemaan loogisen analyyttinen ja laskemaan hyötysuhdetta siitä, että ottaisin mokoman toimimattoman purkin nurkkiini. Niin että saisin hintaa alemmas jos ottaisin huonon digiboksin nurkkaan pölyttymään? Tosi ekologista! Lyön myyjälle luurin korvaan.

Miksi alemyynti? Miksi juuri nyt?

Päätin pitää vanhan hinnan ja maksaa pelkästä elisaviihteettömyydestä lisähintaa. Samalla mietin Elisan aggressiivista markkinointikampanjaa: onkohan noista bokseista tullut Elisalle ympäristöjätettä? Tokihan se on kätevämpää postittaa boksi asiakkaalle, joka sitten maksaa kiltisti elektroniikkaromun käsittelymaksut. Vai onko käynnissä jokin minulle tuntematon kanava- ja leffapakettien markkinasegmenttikilpailu, jota Elisa yrittää voittaa pakkosyöttämällä omille (ja Saunalahden asiakkaille) Elisa Viihde paketteja käytännössä negatiivisella voitolla? 


Oli miten oli, minua alkaa jo ärsyttää jo pelkkä asiointi Saunalahden kanssa, sillä tuota Elisa Viihdettä pakkomyydään minulle joka käänteessä. Jopa silloin, kun haluan päivittää puhelinpakettini uuteen. Tästä syystä siirryin DNA Pro:n asiakkaaksi mobiililiittymissä. Koskahan koittaa päivä, jolloin laajakaistakin siirtyy meidän taloudessa Elisa Viihde vapaalle vyöhykkeelle?

No comments:

Post a Comment